Bài kiểm tra cuối cùng là Master, ông tạo ra hoàn cảnh
và đặt những chướng ngại vật trước mặt bạn đến mức bạn thậm chí có thể bắt đầu
ghét ông. Đấy là những bài kiểm tra. Nếu bạn sống sót sau cơn bão tố, ông sẽ hạnh
phúc hơn. Vì vậy, chúng ta phải làm việc trên chính mình. Và mục tiêu hàng đầu
của việc tu dưỡng bản thân là kiềm chế cái tôi, làm cho mình trở nên nhu mì hơn,
khiêm tốn hơn.
Thường thì, chúng ta nhận diện mình với thân xác,
nhưng thực ra chúng ta nhận diện mình với các thân vi tế nhiều hơn là thân vật
lý này. Chúng ta nhận diện nhiều hơn với cá tính của mình, cái tôi, cũng như
trí năng và cơ quan tư duy - chúng ta chủ yếu giỡn với ba thân vi tế này. Ví dụ,
nếu ai đó xúc phạm bạn, rằng “Anh bị hói,” thì đó chỉ là sự công kích ở mức độ vật
lý. Nhưng nếu ai đó nói, “Anh điên mất rồi,” “Anh thật điên rồ,” “Anh không có não,”
“Anh thật ngu ngốc,” hay “Anh là kẻ đạo đức giả” - sự công kích nào sẽ làm tổn
thương bạn nhiều hơn? Ai đó nói với bạn rằng bạn là kẻ đạo đức giả chắc chắn sẽ
làm bạn tổn thương nhiều hơn, bởi vì điều đó làm tổn thương cái tôi của bạn.
Nếu ai đó nói với bạn rằng bạn lùn hoặc bạn bị hói, bạn
sẽ cười phá lên nhưng nếu ai đó nói với bạn rằng bạn là một kẻ đạo đức giả, thì
bạn không còn gì. Người đó trở thành kẻ thù của bạn, bởi vì anh ta đã làm tổn
thương bạn ngay lập tức. Vậy, ai đang nhận diện với thân xác? Không ai cả. Tất
nhiên, ở một mức độ nào đó, sự nhận diện với thân xác là có, nhưng chúng ta quá
bận rộn với cái tôi. Và khi chúng ta di chuyển từ thân vật lý ngoài cùng sang
cơ quan tư duy - tâm (manas), rồi vào bên trong tới trí năng (intellect) và tiếp
đó là cái tôi (ego), thì ý thức bị ảnh hưởng. Ở trung tâm là linh hồn. Bạn càng
tiến lại gần linh hồn, điều đó càng trở nên khó khăn hơn. Sahaj Marg hoạt động
từ cấp độ linh hồn theo cách này.
Vì vậy, như Lalaji nói, hãy nuôi dưỡng ranh giới của
cái tôi này, chế ngự cái tôi, hành vi của bạn, sự tương tác của bạn với gia
đình và những người khác. Một khi bạn bắt đầu làm việc này, thì toàn bộ công việc
sẽ dễ dàng hơn. Ảnh hưởng từ trong ra ngoài của Dòng truyền trở nên dễ dàng
hơn. Thường thì, chúng ta cố gắng tác động từ bên ngoài - “Ồ, tôi phải trông thật
xinh đẹp, tôi phải ưa nhìn, và tôi phải cải thiện tư duy của mình” - vậy thì,
thay vào đó hãy tác động vào cái tôi trước tiên. Nuôi dưỡng hành vi của bạn,
cách bạn cư xử với người khác, cách bạn giao tiếp với người khác hoặc không
giao tiếp với người khác. Tốt nhất là giữ im lặng - ít nhất cách đó sẽ không
làm tổn thương ai cả. Và nếu bạn phải cất lời, hãy nói thật dịu dàng.
Daaji - Monroe, NJ, USA, 23/10/2016
*****
Cultivate humility and
tame the ego
Ego
doesn’t get cleaned away because it is not
samskara. It is something
you have to work upon
within yourself to cultivate humility. Often people fight, “Oh, I need help.”
How can you help an arrogant man? Even though he is asking,
that is also out of arrogance – layer upon layer of it.
So
a person has to work upon himself. No Master can help in getting rid of ego. He
can only create circumstances in such a way that you get hurt more and more. As
I was saying in some discussion we had, family life is all about this: training
at the heart level and the ego level. We are always right – that is the
problem. We have to pass these tests little by little in family life, in the
business world, interacting with others. These are tests.
The
final test is the Master, who creates circumstances and puts hurdles in front
of you to the extent that you might even start hating him. These are tests. If
you survive the storm, he will be happier. So we have to work upon ourselves.
And the primary goal of working on ourselves is to curb the ego, to make ourselves
more pliable, humble.
Often
we identify ourselves with the body, but actually we identify ourselves with
the subtle bodies more than the physical one. We identify more with our
identity, the ego, as well as the intellect and the thinking apparatus – mainly
we play with these three subtle bodies. For example, if someone insults you,
saying “You are bald,” it is only an attack at the physical level. But if
somebody says, “You are insane,” “You are so mad,” “You don’t have sense,” “You
are a foolish fellow,” or “You are a hypocrite” – which will hurt you more?
Somebody telling you that you are a hypocrite, right, because it hurts your
ego.
If somebody tells you that you are a dwarf or you are
bald, you laugh at him: “Yes, I lost it,” but if somebody tells you that you
are a hypocrite, you are finished. That person becomes your enemy, because he
has rightly hurt you at the right spot. So, who is identifying with the body?
Nobody. Of course, to some extent it is there, but we are too busy with this.
And as we move from the outermost physical body to our thinking apparatus –
manas, inwards towards intellect and then to ego, consciousness suffers. At the
center is the soul. The more you proceed towards the soul, it becomes more and
more difficult. Sahaj Marg works from the soul level in this way.
So cultivate this frontier of ego, as Lalaji says, tame your ego, your behavior, your interaction with your family and others. Once you start working at this, then the whole thing will be easier. The effect this Transmission has from the inside out becomes easier. Generally we try to attack from the outside – “Oh I have to look so beautiful, I have to look good, and I have to improve my thinking” – so instead attack the ego first. Work on your behavior, how you behave with others, how you communicate with others or don’t communicate with others. The best is to keep silent – at least it won’t hurt anyone. And if you have to open your mouth, be sweet.